Wittelintjesactie V&M Leopoldsburg

Maarten Beke

Op 24 november 2023 vroegen 150 afdelingen van Vrouw & Maatschappij, de politieke vrouwenbeweging van cd&v, met de Wittelintjesactie aandacht voor tegen geweld tegen vrouwen.

Ook Vrouw & Maatschappij Leopoldsburg deed hieraan mee. Dit jaar wil de actie een bewustmaking creëren over deepnudes, een nieuwe vorm van online seksueel geweld tegen vrouwen. Met behulp van artificiële intelligentie kan immers elke onschuldige foto of video omgevormd worden tot een naaktbeeld. Die beelden zijn dan ook zeer moeilijk te onderscheiden als fake. Met deze verontrustende trend kan dus elke vrouw slachtoffer worden van online seksueel geweld.

We willen jong en oud bewust maken over de gevaren van deepnudes. Omdat de beelden niet ‘echt’ zouden zijn, denkt men immers dat het maken en verspreiden van dergelijke foto’s of video’s niet strafbaar is. Nochtans hangt overtreders een gevangenisstraf tot 5 jaar boven het hoofd. Bovendien is het voor slachtoffers niet van belang of de beelden echt of fake zijn. De impact is in beide gevallen verwoestend en de gevolgen kunnen bijzonder ver gaan. Slachtoffers worden overmand door een gevoel van schaamte. In uiterste gevallen groeit dat uit tot depressie en zelfmoord.

Vrouw & Maatschappij Leopoldsburg hoopt met hun krachtig beeld te sensibiliseren. Want deepnudes zijn geen kunst, wel misbruik.

Leopoldsburg nieuws

Samen sterk voor Limburg!

"Samen sterk voor ons Limburg, met Katrien, Wouter en Marleen aan onze zijde!

Nieuwjaarsreceptie cd&v nationaal 2024

Marleen Kauffmann en Wouter Beke in tandem naar de verkiezingen. Danny Bloemen (PRO) op plaats vier.

Twee weken geleden kondigden Wouter Beke en Marleen Kauffmann samen met Danny Bloemen aan dat CD&V Leopoldsburg in kartel met de lokale lijst PRO naar de verkiezingen gaat. Nu heeft het partijbestuur van CD&V beslist dat Marleen Kauffmann deze lijst zal trekken en dit in tandem met Wouter Beke, die op de tweede plaats staat.  Het partijbestuur van PRO schuift Danny Bloemen naar voor op plaats vier.