Nieuw zwembad in Leopoldsburg

Maarten Beke

Zwembad

Het huidige zwembad ‘De Merel’ is op het einde van zijn levensduur. Het dateert van de jaren ’70 en is na een drietal renovaties tot op de draad versleten. Daarom staat in het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Leopoldsburg dat we de mogelijkheden onderzoeken om in de toekomst blijvend overdekte zwemgelegenheid aan te bieden.

Een zwembad is financieel haalbaar

Naar aanleiding van de bestuurskrachtanalyse die PROBIS uitgevoerd heeft, hebben wij ook een bijzondere financiële analyse door experten laten maken en het vraagstuk voorgelegd of de bouw van een nieuw zwembad financieel haalbaar was.  De conclusie van PROBIS was “Uit de financiële analyse blijkt dat Leopoldsburg over voldoende financiële slagkracht beschikt om zowel de (vervangings)investeringen, als de bouw van een nieuw zwembad te kunnen dragen”.  Met deze conclusie werd rekening gehouden bij de begrotingsopmaak en dus voorzien we voor de bouw van een nieuw zwembad ook 8.6 miljoen euro (excl btw).

Waarom een nieuw zwembad?

Het huidige zwembad is op het einde van zijn levensduur. Het dateert van de jaren ’70 en is na een drietal renovaties tot op de draad versleten. Vooral de gebouwstructuur heeft enorm geleden onder de vochtige en chloorrijke omstandigheden. Het gebouw zit vol betonrot en is niet meer te renoveren.

Het gemeentebestuur wil kinderen en jongeren de mogelijkheid blijven geven om dicht bij huis te leren zwemmen en betaalbare, toegankelijke, duurzame en kwaliteitsvolle zweminfrastructuur aanbieden voor inwoners van Leopoldsburg, scholen, groepen, verenigingen, zwemclubs en defensie.

Bovendien heeft de bestuurskrachtanalyse uitgewezen dat een eigen zwembad één van de troeven is van Leopoldsburg als woongemeente.

De gemeente wil daarom een kwalitatief hoogstaand, toegankelijk en duurzaam zwembad bouwen dat tegemoet komt aan de noden en behoeften van alle gebruikers en minstens de volgende faciliteiten aanbiedt:

• Een 25-meterbad: 6 wedstrijdbanen (uit te breiden tot 8 schoolbanen)
  • Een instructiebad met beweegbare bodem
  • Kleedkamers
  • Een ruime cafetaria
  • Lokalen voor de werking van verenigingen
  • Bureau- en personeelsruimte
  • Buitenaanleg met voldoende parking

Waar zal het nieuwe zwembad komen?

Als locatie voor het nieuwe zwembad wordt (na een grondige evaluatie van alle mogelijke locaties) gekozen voor de site van het Buurthuis, omwille van de volgende redenen:  op de huidige locatie (‘De Merel’) is er onvoldoende plaats om een zwembad te bouwen én ruimte te voorzien voor mogelijke sportieve uitdagingen en/of uitbreidingen in de toekomst. Na de bouw van een nieuw zwembad zijn de grenzen meteen bereikt.  Op de site van het Buurthuis is wel voldoende ruimte, zodat een eventuele toekomstige uitbreiding/heroriëntatie van het sportaanbod hier mogelijk is.
Het Buurthuis zelf is een gebouw uit de jaren ‘70 dat ook dringend aan renovatie toe is. Met name de dakconstructie is in zeer slechte staat. Ook hier moeten m.a.w. grote investeringen gebeuren.

Hierdoor is het efficiënter om het Buurthuis af te breken en te gaan naar een nieuw zwembad (met cafetaria) op deze site. Er wordt geïnvesteerd in één modern, energiezuinig gebouw dat meerdere doelgroepen kan faciliteren en een deel van de werking van het Buurthuis en het zwembad combineert.

Een bijkomend voordeel is dat er op deze locatie synergie mogelijk is met de aangrenzende voetbal (KESK), bv. in de vorm van gedeelde kleedkamers en een gemeenschappelijk cafetaria. Dit dient verder onderzocht te worden in het voortraject.

Indien het Buurthuis afgebroken wordt moet een alternatief gezocht worden voor de werking/evenementen van de lokale verenigingen/gebruikers die momenteel doorgaan in het buurthuis. Hiertoe worden het zwembad uitgebreid met een aantal vergaderfaciliteiten waar de lokale verenigingen terechtkunnen voor hun werking.  Een aantal grote activiteiten die in het Buurthuis doorgaan, kunnen verplaatsen naar Kwartier IJzer, waar momenteel een multifunctionele zaal wordt ontwikkeld die eventueel uitbreidbaar is met een industriële keuken.

Aangezien alle partners die gebruik maken van Kwartier IJzer reeds een eigen werking hebben, zullen niet alle grote evenementen één op één overgenomen kunnen worden. Daarvoor worden, in aanloop naar de bouw van het zwembad en de afbraak van het Buurthuis, verdere oplossingen gezocht.

Een voordeel van dit scenario is dat tijdens de bouwwerken van het zwembad het huidige zwembad kan open blijven.

Leopoldsburg nieuws

Samen sterk voor Limburg!

"Samen sterk voor ons Limburg, met Katrien, Wouter en Marleen aan onze zijde!

Nieuwjaarsreceptie cd&v nationaal 2024

Marleen Kauffmann en Wouter Beke in tandem naar de verkiezingen. Danny Bloemen (PRO) op plaats vier.

Twee weken geleden kondigden Wouter Beke en Marleen Kauffmann samen met Danny Bloemen aan dat CD&V Leopoldsburg in kartel met de lokale lijst PRO naar de verkiezingen gaat. Nu heeft het partijbestuur van CD&V beslist dat Marleen Kauffmann deze lijst zal trekken en dit in tandem met Wouter Beke, die op de tweede plaats staat.  Het partijbestuur van PRO schuift Danny Bloemen naar voor op plaats vier.