Vereenvoudiging voor kleine verkeersreglementen stuit op njet van oppositie: “Beknotting van ons inspraakrecht”


Onze schepen van openbare werken Koen Mettepenningen is blij te kunnen meedelen dat de werken voor de nieuwe Strijderslaan starten op maandag 11 december!
Binnenkort krijgen de honderden bewoners van de Strijderslaan het bericht in de brievenbus dat de eerste werken voor de ingrijpende herinrichting van hun ellenlange straat zullen starten op maandag 11 december. “Van bij aanvang van de werkzaamheden van de nutsmaatschappijen wordt het gemengd verkeer in een zone 30 al ingevoerd, zoals dit ook zal gelden na de herinrichting”, kondigt schepen van Openbare Werken Koen Mettepenningen (CD&V) aan.
“Ik besef én begrijp dat het ongeduld en het ongenoegen over het lang uitblijven van de heraanleg van deze druk bereden straat bij onze Hammenaren zeer groot is”, zegt schepen Mettepenningen. “De slechte staat van wegdek en snelheidsremmers, parkeerstroken, fietspaden en trottoirs, het vaak te snelle autoverkeer en de verouderde riolering vragen om een dringende ingreep. Bij heel wat werkzaamheden in andere straten werd ik geconfronteerd met de vraag waarom het zo lang aansleepte om de Strijderslaan eindelijk aan te pakken.”
“Ten eerste gaat het om een complex project, met vooral veel werkzaamheden onder de grond. Kabels en leidingen van nutsvoorzieningen worden helemaal vernieuwd, er waren de onderzoeken naar de bodem- en grondwaterstand en uiteraard de voorbereiding van een nieuw rioolstelsel met de scheiding van afval- en hemelwater. Al deze ingrepen moet perfect op mekaar afgestemd worden.”
Dat de werken zoveel vertraging hebben opgelopen, heeft volgens de schepen nog meer redenen. “Eerst werden we nog geblokkeerd door de pandemie en daarna dook het probleem van mogelijke PFAS-vervuilingen op in de omgeving van de brandweerkazerne. Door de economische crisis bleef ook het subsidiedossier aanslepen. Aquafin is leidend ambtenaar in dit dossier en moest wachten op de goedkeuring van de Vlaamse Milieu Maatschappij voor de subsidiëring van het gescheiden rioleringsstelsel.”
Na de vele ondergrondse werkzaamheden mogen bewoners en gebruikers van de Strijderslaan zich opmaken voor een totale make-over van de straat. “Daarbij betrekken we ook de aansluitende wijkdelen. In een verkeersveilige inrichting besteden we bijzondere aandacht aan de zwakke weggebruikers, schoolroutes, volwaardige én veilige parkeerplaatsen, een ingrijpende ontharding en vergroening van de ruimte met gebruik van duurzame materialen.”
Bron: Nieuwsblad.be