Gezamenlijke oproep aan minister Lydia Peeters m.b.t. de afrit R4

Els Verté

Op de gemeenteraad van Laarne van 30/11 a.s. zal de voltallige gemeenteraad een brief ondertekenen, gericht aan Minister Lydia Peeters.  Raadslid Vincent De Wilde bond op de vorige gemeenteraad de kat de bel aan : de verkeerssituatie aan de afrit 5 van de R4-kruispunt Laarnebaan /Eekhoekstraat is gevaarlijk, in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers . Er moet niet gewacht worden tot er een dodelijk ongeval gebeurt ! Hoog tijd voor actie!

De aanleiding was het ongeval – met slachtoffer - op 14 september 2023 aan de afrit R4 – Laarnebaan/Eekhoekstraat.

Alhoewel hier jaarlijks ongevallen gebeuren en in het verleden al een dodelijk ongeval plaatsvond wordt dit kruispunt niet als ‘zwart punt’ gelabeld. Hierdoor is het geen prioriteit voor de Vlaamse overheid.

Gemeenteraadslid Vincent De Wilde zocht uit waarom dit geen prioriteit is.

Het kruispunt ligt in Destelbergen, net aan de grens met Laarne. De ene keer komt de politie van Laarne (zone Wetteren-Wichelen-Laarne), de andere keer komt de politie uit de zone van Destelbergen. Deze gegevens worden niet aan elkaar gekoppeld waardoor nooit de som van de ongevallen gerapporteerd wordt en waardoor de afrit dus niet als zwart punt gerapporteerd staat.

De afrit behoort niet tot de bevoegdheid van Laarne en de gemeente kan geen enkele verandering, zelfs geen signalisatie aan dit punt aanbrengen.

Vincent De Wilde : "We zijn echter van mening dat we ons daar niet mogen achter verschuilen. We kennen de situatie en we mogen niet wachten tot het volgende dodelijk ongeval."

Hij lanceerde daarom op de gemeenteraad van 26 oktober jl. het voorstel dat alle partijen binnen de gemeente (meerderheid en oppositie) dit op de agenda van het Vlaams parlement zouden zetten. Individueel kunnen we niets doen, maar als de wil er is samen te werken kan men dit niet negeren.

Daarom staat er op de agenda van de gemeenteraad van 30/11 a.s. een schrijven aan minister Lydia Peeters, liefst te ondertekenen door alle leden van de gemeenteraad.

Klik hier voor het filmpje met Vincent : Facebook

In kartel met Vooruit naar de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2024

CD&V en Vooruit in kartel naar de kiezer

De kogel is door de kerk: voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024 in Laarne en Kalken trekken we met Vooruit naar de kiezer.

Update actie gemeentebestuur mbt plannen E17/R4

Iedereen kan voor 4 april a.s. zijn opmerkingen doorgeven m.b.t. de scenario's E17/R4.

Als gemeente hebben we nog een maand langer de tijd om een advies te verstrekken.

Als fractie vonden we het eigenaardig dat vanuit de gemeente geen berichten kwamen. Raadslid Gert Schelstraete zette het dan ook op de agenda van de gemeenteraad van 28 maart 2024.

Aankoop schoolbus goedgekeurd !

Op de gemeenteraad van 28/03 werd het bestek en de raming voor de opdracht “Aankoop schoolbus” goedgekeurd. De raming bedraagt € 231.404,96 excl. btw of € 280.000,00 incl. 21% btw.