Algemene visie
Mobiliteit geeft mensen kansen om elkaar te ontmoeten en nieuwe dingen te ontdekken. Een bereikbare en toegankelijke samenleving zorgt ervoor dat mensen toegang hebben tot werk, onderwijs, hobby’s, winkels, familie, … Cd&v Kontich-Waarloos streeft naar duurzame mobiliteit.
Basis hiervoor is een mobiliteitscultuur, een houding voor elk van ons. Een cultuur waar ieder bewust zijn verantwoordelijkheid neemt. Het STOP-principe is hierbij het uitgangspunt: we geven voorrang aan Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Persoonlijk gemotoriseerd vervoer in deze volgorde.
Vlot mobiel zijn is echter niet altijd en overal nog vanzelfsprekend. Heel wat mensen ondervinden drempels om zich vlot te verplaatsen. Voor ouderen, voor mensen met een handicap, voor jonge gezinnen met kinderen blijft de auto een belangrijk vervoersmiddel. We zorgen dat die auto een plaats krijgt naast Keizer Voetganger, Koning Fiets en Openbaar Vervoer.
Aan de slag
Ik geraak makkelijk en veilig op school of andere plekken waar ik naartoe wil
- De dorpskernen in Kontich-Centrum, Kontich-Kazerne en Waarloos worden het uithangbord van onze gemeente. Deze kernen worden plaatsen van ontmoeting waar mobiliteit ten dienste staat van leefbaarheid en lokale interactie.
- Met het oog op die leefbaarheid bekijken we samen met de buurtbewoners of hun straat tot tuinstraat of woonerf kan worden omgevormd.
- Vanuit het STOP-principe willen we de mix tussen stappers, trappers, openbaar vervoer en persoonlijk vervoer efficiënt, aangenaam en veilig houden.
- Wij gaan voor de voetgangersvriendelijkheid van onze straten (en in het bijzonder van onze winkelstraten).
- We stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets voor woon-werkverkeer.
- We ondersteunen fietscampagnes.
- We willen een mobiliteitsstudie om een aantal uitdagingen in Kontich aan te pakken.
- We zorgen voor veilige corridors of afzonderlijke fiets- en voetpaden tussen de ene en de andere dorpskern. Wijken verbinden we met fietspaden.
- In de schoolomgeving binnen de dorpskern is snelheidsbeperking belangrijk. Deze kunnen we aanpassen aan de momenten waarop er schoolgaande jeugd aanwezig is.
- We ontsluiten de Park & Ride aan E19 voor voetgangers en fietsers.
-
- We werken ook aan een tweede ontsluiting van de Tuinwijk.
- Sluipwegen die we liever verkeersluw houden worden daartoe heringericht.
- Waar nodig moeten kruispunten conflictvrij gemaakt worden.
- Oversteken en kruispunten worden veiliger en overzichtelijk (bv. de vijfhoek in Kontich Kazerne).
- We vragen doorgedreven politiecontroles op verboden vrachtverkeer.
Parkeerruimte in randparkings
- Cd&v gaat voor een autoluw centrum met voldoende parking aan de rand: Mobipunten waar openbaar vervoer, autodelen of fietsparking samen kunnen staan.Op de site van het vredegerecht creëren we een bijkomende randparking. Daardoor komt er ruimte om een aantal pleinen in het dorp te vergroenen (Sint-Jansplein, Kerkplein).
- We evalueren de inrichting en de handhaving van de blauwe zones en zullen ze ook bijsturen. In de stationsbuurt moet de blauwe zone enkel op werkdagen gelden.
- We besteden aandacht aan de plaats van deelfietsen en deelauto’s. We hebben oog voorfietsenstallingen aangepast aan hedendaagse fietsen (bijv. meer mobiele fietsenstallingen bij evenementen en inrichten van fietsenstallingen op populaire plaatsen zoals bushaltes).
Voetpaden, fietspaden en wegen in goede staat
- We organiseren een meldpunt op de gemeentewebsite, waar je probleemsituaties kan melden: ontoegankelijke voetpaden, losliggende stenen, putten in de weg, ... We gaan na dit meldpunt ook voor andere gemeentelijke kwesties te gebruiken.
- We ontwikkelen een ambitieus programma om voet- en fietspaden te herstellen.
- We brengen voetgangers- en fietsersgedrag in kaart, en zorgen dat we hun wegen optimaliseren. Zo kunnen we op belangrijke assen voorrang verlenen aan fietsers en voetgangers.
- We verbeteren het onderhoud van de voet- en fietspaden. We streven daarbij naar een optimaal gebruik (verwijderen overhangende takken en kruipplanten, herstellen van barsten in de weg, …).
- De werken aan voetpaden moeten zoveel mogelijk gecoördineerd en gebundeld verlopen.
- Samen met de provincie werken we aan het verbreden en verbeteren van de fietsostrade.
- We vernieuwen een aantal fietspaden. Om het comfort te verhogen zullen we ze in asfalt aanleggen. We hebben speciale aandacht voor de as Molenstraat – Groeningenlei, de Pierstraat, …
- De gemeente ziet toe op de wettelijke informatieplicht van de nutsmaatschappijen en de aannemers ten aanzien van de individuele gezinnen en probeert de tijdelijke hinder bij werken minimaal te houden.
- Bij grote onderhoudswerken, verkavelingsprojecten en heraanleg van straten worden vooraf standaard buurtvergaderingen We besteden aandacht aan het creëren van een draagvlak voor vernieuwende ingrepen.
- Speciale inspanningen worden geleverd voor de toegankelijkheid van de gemeentelijke infrastructuur voor mensen met een beperking.
- We zetten nog meer in op openbare LED-verlichting om het onveiligheidsgevoel te minimaliseren.
Duidelijk leesbare grote verkeersassen
- We wegen op het Vlaams beleid om de grote verkeersassen (bv. Koningin Astridlaan) in Kontich te verbeteren en veiliger in te richten, ook voor fietsers en voetgangers.
- We zorgen voor een betere ontsluiting van KMO-zones zoals Satenrozen, in nauw overleg met het Vlaamse Gewest en in samenwerking met De Lijn.
- We werken de zwarte punten weg.
- We ijveren voor de heraanleg van de Duffelsesteenweg (van N1 tot aan het rond punt) met als belangrijke insteek de aanleg van veilige en comfortabele fiets- en voetpaden. Hierbij bekijken we alles via de bril van de zwakke weggebruiker.
- We ondersteunen de optie voor de aanleg van de noordelijke verbindingsweg in een groene bedding tussen de N1 en de Edegemsesteenweg-Boniverlei (fase 1) en zelfs de Prins Boudewijnlaan (fase 2). Dit moet wel worden uitgevoerd in overeenstemming met het Masterplan voor het centrum.
Openbaar vervoer
- Een krachtig openbaar vervoer (trein, bus) is noodzakelijk. Verkeersarmoede moet vermeden worden. We hebben aandacht voor signalen van de buurten ter zake (bv. Tuinwijk). Belangrijke gemeentelijke gebouwen en plaatsen moeten door het openbaar vervoer bediend worden (bv. sportcentrum De Nachtegaal en het kerkhof).
- We ondersteunen volop het mobiliteitsplan waarin o.m. 4 treinen per uur en per richting worden voorzien. We pleiten voor meer laatavond treinen en treinen op zondag. We zijn vragende partij voor een rechtstreekse verbinding met de luchthaven.
- We schenken aandacht aan het stationsplein als leefruimte.