Kapelle Spreekt, wij luisteren

De Kapellenaar staat centraal in het CD&V-beleid. CD&V kiest ervoor om actief te luisteren en mensen te betrekken bij het beleid. Wij geloven dat we door overleg en samenwerking het beste uit elkaar halen. Dit doen we met respect voor elkaars mening.

Enkele jaren geleden werd ‘Kapelle Spreekt’ gelanceerd. Via deze online tool zou participatie centraal moeten staan. De applicatie wordt echter te vaak gebruikt om enkel duiding te geven aan de inwoners over lopende projecten. Om inwoners echt mee te betrekken in het beleid, stellen we volgende aanpassingen voor:

  • Elke vraag vanuit het beleid naar input van inwoners moet via Kapelle Spreekt verlopen. Zo heeft iedereen steeds een overzicht van lopende participaties.
  • Inwoners moeten ook echt een antwoord krijgen op hun bezorgdheden of vragen. Dit gebeurt nu niet.

Het moet bovendien voor inwoners zo eenvoudig mogelijk zijn om in contact te komen met het gemeentebestuur. Een gemeentelijke app kan inwoners helpen om snel contact te leggen. Bijvoorbeeld, je ziet een put in de weg, een voetpad dat slecht toegankelijk is, een verkeersbord dat fout hangt of zwerfvuil. Je opent de app, neemt er een foto van, je locatie wordt doorgegeven en jouw melding komt terecht bij de juiste dienst, die je automatisch op de hoogte houdt. Een utopie? Dergelijke applicaties bestaan vandaag al en heel wat gemeentebesturen maken er gebruik van. Nu Kapelle-op-den-Bos nog.

CD&V blijft natuurlijk ook de papieren communicatie in het oog houden. Wie niet mee is met de digitale wereld kan bij ons nog steeds terecht met vragen en bekommernissen. Mensen meten rechtstreeks bij het gemeentebestuur terechtkunnen.