JONGCD&V Sint-Niklaas ijvert voor brochure en website voor jeugdtoerisme

Marijke Pante

“Gevraagd: een website en brochure voor jeugdtoerisme in onze stad”
Op de foto: Dennis De Poorter en Delphine Croons van JONGCD&V Sint-Niklaas en Marc Peeters van de commissie toerisme.
Zij vragen een jeugdtoerisme brochure van de stad om bezoekers wegwijs te maken in onze stad en tegelijkertijd de connectie te leggen met lokale winkels en horeca. Het zou leuk zijn om al een folder te hebben tegen de zomer, zowel offline als online.
Sint-Niklaas mag fier zijn op haar gevarieerde aanbod voor de jeugd. Met maar liefst 17 jeugdverblijven verspreid over de stad en de deelgemeenten, biedt onze stad een unieke diversiteit aan verblijfsmogelijkheden. De jeugd die een verblijf in onze stad boekt, moet echter een heldere communicatie krijgen wat ze kunnen doen de komende periode. Op deze manier kunnen ze de hoofdstad van het Waasland ten volle beleven tijdens hun verblijf.
In verschillende toeristische gemeenten krijgen de bezoekers een kalender of folder mee voor alle activiteiten de komende maanden, naast het vaste aanbod voor toerisme (bv De Ster, het zwembad, een sporthal, musea,…).
Dit is nog niet het geval in Sint-Niklaas, waardoor ook bezoekende jeugd zich afvraagt wat ze kunnen doen. Daarom stelt JONGCD&V voor om alle informatie voor verblijvende groepen te centraliseren, zowel online als in een folder.
Het verspreiden van een jeugdtoerisme brochure van de stad in deze verblijven is belangrijk om bezoekers wegwijs te maken in onze stad en tegelijkertijd de connectie te leggen met lokale winkels en horeca.
Dennis Depoorter, lid van JONGCD&V en lid van de gemeentelijke commissie Toerisme: “Op dit moment zijn we nog ver verwijderd van dit duidelijk infopakket of een warm welkom voor jeugdige bezoekers. Daarom roepen we het stadsbestuur op om snel in gesprek te gaan met onze 17 jeugdverblijven en te luisteren naar hun behoeften. Als we snel zijn, kunnen we deze zomer reeds een eerste infobrochure geven aan de bezoekers van onze jeugdverblijven. Het zou onze stad meer doen bruisen, en de bezoekers met een beter gevoel achter laten.”

"Laat De Klavers weer herleven"

Vlnr Jos De Meyer, Delphine Croons, Julien Ghesquière
In Belsele ligt een mooi grasterrein achter sporthal De Klavers, maar het is er momenteel wel erg rustig. Lokale sport- en jeugdverenigingen vinden dat dit beter kan en gingen naar het stadsbestuur.

Een skatepark werd gepland op het terrein maar ook weer afgevoerd, er is immers geen draagvlak voor en elders in de stad zijn er betere plaatsen daarvoor.

De volleybalclub stelde voor om er 2 beachvolleybalvelden aan te leggen, zodat de leden niet hoeven uit te wijken naar andere gemeentes. Een dergelijk veld kan ook gebruikt worden door andere verenigingen.

De petanqueclub, bij monde van voorzitter Marc Peeters, pleit dan weer voor een omheining op hun bestaande terrein. Vandalen houden er immers regelmatig lelijk huis.

Seniorenadviesraad overhandigt memorandum aan stadsbestuur: “Hopen dat politiek rekening houdt met bekommernissen van senioren”

Aangezien het dit jaar verkiezingen zijn, stellen ook de adviesraden in de stad hun memoranda op. Voor de afgelopen gemeenteraad kwam de Stedelijke Seniorenadviesraad hun verwachtingen voorstellen. Voorzitter Marc De Cock kwam het document persoonlijk overhandigen.

In het document vinden we de bekommernissen en verwachtingen van de steeds groeiende groep senioren.

“Het memorandum werd opgesteld op basis van een ruime bevraging bij de senioren”, geeft voorzitter Marc De Cock mee. “We hebben gepeild naar de verwachtingen van onze senioren op de donderdagse markt en hebben de vragenlijst ook ruim verspreid via de seniorenverenigingen en de dienstencentra. Alle senioren konden de vragenlijst ook online invullen.”

Sint-Niklase kandidaten bij de bovenlokale verkiezingen

Afgelopen weekend gaf de provinciale partijraad van cd&v Oost-Vlaanderen de goedkeuring aan de kandidatenlijsten. Dit voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen op 9 juni 2024.
Hierin zijn er drie kandidaten van cd&v Sint-Niklaas. Namelijk: Saloua El Moussaoui (Opvolger 3 federale lijst), Sara Weemaes (Opvolger 5 Europese lijst) en Kristof Van Gansen (Plaats 19 Vlaamse lijst).