Gemeenteraadslid en fractieleider haar artikel naar aanleiding van Lisa werd opgepikt door De Wereld Morgen.
Die gebeurtenis raakt me; als mens, als vrouw, als politica.
Het gedichtje verwoordt mijn gevoel. Daarnaast aanbevelingen voor het beleid, waar steden op kunnen inzetten. Dadergericht, slachtoffergericht en sensibiliserend.
Natuurlijk is meer nodig; op vlak van justitie, geestelijke gezondheidszorg,...
Zodat wij, vrouwen, ons recht terugwinnen: op de nacht, op je kleden hoe je wil, op alleen op stap gaan, op sporten en fietsen op alle plekken, en daar niet op veroordeeld te worden.
Want wat er gebeurde met Lisa maakt me triestig en maakt me boos. Boos omdat we er als samenleving nog niet in slagen om onze meisjes en vrouwen te beschermen. Dat we daar nog niet in slagen, is een graadmeter dat we nog veel werk hebben. En zolang er Lisa’s zijn, laat ik het niet los.
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2025/08/26/ik-eis-de-nacht-op-in-amsterdam-in-londen-in-parijs-in-brussel-in-sint-niklaas-overal-ter-wereld/
https://www.facebook.com/share/p/1Fi3rAcfo4/
https://www.waaskrant.be/nieuws/29490-sint-niklase-vrouwenbeweging-reageert-op-moord-nederlandse-tiener