Herman in de gemeenteraad

Masterplan Ottenburg.
Standpunt CD&V fractie gemeenteraad 30-11-2023.

Meneer de voorzitter,

Beste collega’s van de gemeenteraad,

Het traject dat moet leiden naar een Masterplan voor deelgemeente Ottenburg, is een bijzonder reis geworden.
In onze fractie maken we de vergelijking met een vliegtuigreis.
Na heel wat voorbereidend werk van verschillende actoren en instanties, werd beslist om op te stijgen en alle geïnteresseerden en betrokkenen mee aan boord te nemen voor deze vlucht. Bestemming,… een breed gedragen
Masterplan voor deelgemeente Ottenburg.
Onze fractie heeft veel bewondering voor diegenen die de reis hebben voorbereid, het traject hebben uitgestippeld, het vliegtuig hebben volgetankt, de nodige bevoorrading en hulpmiddelen en instrumenten hebben voorzien.
Ons vliegtuig heeft tot dusver een geanimeerde reis achter de rug.

We vlogen soms boven de wolken in volle zon, maar kwamen ook in onweer en sterke turbulentie terecht.
Bedoeling is om vandaag te landen met een stemming, hier op de gemeenteraad.
We hebben met onze fractie gevraagd aan de voorzitter van de gemeenteraad om het vliegtijd nog iets langer in de lucht te houden.

We vrezen dat vandaag landen een beetje een overhaaste noodlanding zou kunnen worden.
We hebben heel recent verschillende passagiers gesproken.
Voor onze fractie zitten we nog iets te veel in turbulentie, om een veilige landing te kunnen inzetten.
Het is herkenbaar dat wanneer de landing nadert, de onrust toeneemt.
De landing is, samen met het opstijgen, het gevaarlijkste deel van de vlucht. Het gebeurt vaak, en dat is ook nu het geval dat net voor de landing enkele spanningen worden geuit door de passagiers. Met enkele van deze spanningen is de voorbije weken al rekening gehouden. De bezorgdheid naar voldoende parking bijvoorbeeld, is grotendeels aangepakt.
Er zijn echter nog ongerustheden die uitgeklaard moeten worden voor we voet aan grond zetten.
Die ongerustheden kregen we als gemeenteraadsleden in onze postbus, samen met de ontwerpteksten van het masterplan dat we zouden moeten stemmen vandaag.
Het is volgens de CD&V fractie wijs, om deze ongerustheden diepgaand te behandelen voor we het masterplan stemmen.
Ook binnen de dorpsraad zelf, is er nog belangrijke verdeeldheid over een aantal processen, actiepunten en beslissingen die nu in het plan staan.
Daarom vragen we om deze stemming minstens een maand uit te stellen.

De tijdslijn die eveneens is bijgevoegd is nieuw voor de gemeenteraadsleden.
Ook de manier waarop de beslissingen naar volgende stappen zullen worden genomen, is voor onze
fractie niet helemaal duidelijk.
Hoe wordt de verdere participatie georganiseerd ?
Vandaag amendementen indienen en snel wat wijzigingen aanbrengen lijkt ons geen goed idee.
Het dossier is te belangrijk en er is volgens ons geen reden om in spoed af te ronden.
Daarom onze vraag voorzitter, hou het vliegtuig nog even in de lucht tot we in rustig weer terecht komen en we een zachte landing kunnen maken.

Dank u!

Herman Depre