Goed nieuws voor de minder mobiele buurtbewoners en de wandelaars van woonzorgcentrum De Ark. Na maandenlang aandringen door cd&v-gemeenteraadslid Jos De Meyer is de heraanleg van het ontoegankelijke voetpad in de Kalkstraat eindelijk van start gegaan. cd&v Sint-Niklaas blijft strijden voor veilige, drempelloze wegen en roept alle inwoners op om gevaarlijke knelpunten in hun buurt te melden.
Vrijwilligers trekken aan de alarmbel
De problematische situatie in de Kalkstraat lag al een hele tijd op de tafel van het stadsbestuur. Vooral ter hoogte van de school Berkenboom lag het voetpad er zo slecht bij dat passeren met een rolstoel of rollator een gevaarlijke hindernisloop werd.
"Ruim een half jaar geleden werd ik gecontacteerd door vrijwilligers van woonzorgcentrum De Ark", legt gemeenteraadslid Jos De Meyer uit. "Zij begeleiden de bewoners daar regelmatig bij hun wandelingen, maar liepen telkens vast op dit ontoegankelijke stuk weg. Er was beloofd dat het probleem tegen de paasvakantie opgelost zou zijn, maar er gebeurde niets. De ontgoocheling bij de mensen en vrijwilligers was dan ook bijzonder groot."
Eindelijk actie na politieke druk
Jos De Meyer liet het dossier niet los en bleef de bevoegde diensten herinneren aan hun beloftes. Met succes, want de heraanleg is ondertussen officieel opgestart. Het voetpad ter hoogte van het woonzorgcentrum is inmiddels al in een nieuw jasje gestoken.
De bevoegde schepen gaf toe dat het dossier niet gelopen is zoals het had gemoeten. De vertraging ontstond omdat de wegenploeg destijds moest uitrukken voor een dringende rioleringsbreuk elders in de stad. Daarnaast bleek de herstelklus technisch complex door een stevige helling en opdrukkende boomwortels die de riolering konden beschadigen.