Het voorbereid mobiliteitsplan moet oordeelkundig en stapsgewijs uitgevoerd worden. We willen alle inwoners bij deze plannen betrekken en aanmoedigen om samen de mobiliteitsswitch te maken. Prioriteit moet zijn om de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruiker te waarborgen en blijvend waakzaam te zijn voor een goede doorstroming van het gemotoriseerd verkeer.
Voetgangers en fietsers
De afgelopen jaren werd er ingezet op het voetpadenplan. Er werd een inventarisatie opgesteld van alle voetpaden en de staat waarin ze zich bevinden. De slechtste voetpaden werden intussen heraangelegd. We maken werk van een update van deze inventarisatie en werken een plan uit voor de komende legislatuur.
We maken de voetpadovergangen drempelloos. De overgang van voetpaden naar zebrapaden e.d. moet verbeterd worden in functie van personen die moeilijk ter been zijn, rolstoelgebruikers, (groot)ouders met buggy’s …
Plaatsen waar veel bedrijvigheid heerst (winkels, banken, dienstverlenende diensten …) voorzien we van rustbanken. De banken moeten enerzijds zorgen dat mensen die slechter te been zijn regelmatig een korte pauze kunnen nemen. Anderzijds willen we hiermee het dorpsgevoel aanwakkeren en mensen meer plaatsen geven om spontaan met elkaar een babbeltje te slaan. We blazen ook het project van de buurtbanken nieuw leven in. Essenaren moeten gratis een buurtbank bij de gemeente kunnen bestellen. Deze wordt bevestigd aan hun gevel. Ook dit moet rust- en ontmoetingspunten in onze gemeente creëren.
We zetten extra in op de fietsers. Verschillende specifieke plannen moeten daarom de komende jaren uitgevoerd worden:
- Uitbreiding van de fietssuggestiestroken in het centrum van Essen (Nieuwstraat-Stationsstraat), met specifieke aanpassingen aan de bocht ter hoogte van het Statieboske.
- Duidelijk fietspad in de Huybergsebaan, Moerkantsebaan, Horendonk en Spijker
- Herinrichting aan het kruispunt Schelpheuvelstraat/Velodreef/Nolsebaan, met een verbreding en verbetering van het fietspad in de Velodreef.
- Veilige fietsoversteek aan Nieuwmoersesteenweg/Postbaan
- Fietsstraat van Molenstraat tot en met de Grensstraat
- Beter fietspad op Sint-Jansstraat tussen de kleine Aa en Antwerpsesteenweg
- Veilige fietsoversteek aan Antwerpsesteenweg en Vissenheuvel/Holleweg
- Heraanleg van het betonnen fietspad van de Oude Baan
Het is belangrijk dat kinderen van jongs af aan goed leren hoe zich te gedragen in het verkeer. Daarom maken we in alle wijken fietsinstructieroutes met verschillende fietsknooppunten. Deze educatieve routes loodsen de fietser door een stuk van onze gemeente waarbij hij/zij met verschillende verkeerssituaties geconfronteerd wordt. Ouders en scholen kunnen dit gebruiken om educatief met de kinderen aan de slag te gaan.
Daarnaast richten we een vast verkeersplein in waar kinderen en jongeren met hun step, fiets, skateboard en andere vervoersmiddelen kunnen oefenen via een gesimuleerde omgeving. Naast de scholen moeten ook individuele ouders met hun kinderen hier gebruik van kunnen maken.
We willen de mogelijkheden voor een fietsregistratiesysteem uitzoeken. Via een draadloos systeem worden fietsers geregistreerd via een RFID-chip. Op een eenvoudige manier worden zo de fietskilometers van thuis naar school of werk vastgelegd. Hier willen we beloningen tegenoverstellen.
We investeren in meer overdekte fietsenstallingen en oplaadpunten in onze gemeente. Het zorgt voor een net openbaar domein en daarnaast vertrekt iedereen graag met een droog zadel!
Openbaar Vervoer
Het openbaar vervoer moet beter. Als gemeente hebben we een minimale invloed op de diensten van het openbaar vervoer. Toch hebben we een heel duidelijk beeld van de toekomst op dit vlak in onze gemeente.
Bij De Lijn blijven we ijveren voor een vlot vervoer naar AZ Klina en De Mick. Dit is respectievelijk het dichtstbijzijnde ziekenhuis en revalidatiecentrum van Essen. (Dag)bezoekers moeten hier op een vlotte manier met de bus geraken. Op dit moment is er een goede verbinding vanuit Essen naar Kapellen. Dit is een mooie toevoeging op de treinen van Lijn 12, maar is enkel gericht op de noord-zuidverbinding. Als cd&v Essen pleiten we ook voor een oost-westverbinding, naar bv. het treinstation Noorderkempen met een tussenstop in Wuustwezel.
Daarnaast blijven we ook ijveren voor meer en betere treinen. Zo is er werk gemaakt van een dienstverlening waarbij we door 3 treinen per uur verbonden worden met Antwerpen. We pleiten daarnaast ook voor een nachtrit in het weekend om uitgaande Essenaren weer veilig thuis te brengen.
De gehele stationsomgeving verdient de komende 6 jaren een grondige investering, door de gemeente en verschillende stakeholders. Het stationsgebouw moet ten volle benut worden, er zijn verschillende mogelijkheden om de lokalen en zalen te benutten. Een passerelle moet spoor 1, spoor 3 en de omgeving van de douaneloods met elkaar verbinden voor voetgangers, mindermobielen en bij voorkeur zelfs voor fietsers. De omgeving moet voorzien worden van betere en diefstalveilige fietsenstallingen, een nette, ruime parking, groen en ontmoetingsplaatsen zoals banken e.d. Een knip in de Spoorwegstraat moet het verkeer ook beter laten stromen en zorgen dat zwakke weggebruikers zich daar veiliger in het verkeer kunnen bewegen. Door fietssluizen onder het viaduct te voorzien, zorgen we voor conflictvrije punten.
De afgelopen jaren werden er nieuwe vervoersmiddelen in onze gemeente gelanceerd. De oranje deelfietsen van Donkey Republic en blauwe Blue-Bikes zijn een succes waardoor mensen zich makkelijk op een milieuvriendelijke manier door onze gemeente kunnen bewegen. Ook deelauto’s zijn een oplossing voor mensen die niet voltijds een (tweede) auto nodig hebben. We koesteren deze initiatieven, breiden ze uit waar mogelijk en starten nieuwe mogelijkheden op.
De parking van station Wildert verdient dringend een opwaardering. De gesprekken met NMBS lopen op dit gebied heel moeilijk. We blijven ijveren om zo snel mogelijk actie in dit dossier te krijgen. Hopelijk kunnen de werken in 2025 eindelijk starten.
Wegen en Kruispunten
Naast de voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer is het onmogelijk om auto’s en ander verkeer te bannen in onze gemeente. Ze zullen er steeds zijn en dat mag ook geen probleem zijn. Het reguliere budget voor onderhoud van de asfaltwegen moet dan ook behouden blijven. Door een doordacht beleid willen we hun plek in het verkeer behouden. De afgelopen jaren werd er achter de schermen hard gewerkt aan een mobiliteitsplan. Het is nu kwestie van de juiste zaken ook uit te voeren. Als eerste stap zullen de zones 30/50/70 worden uitgevoerd in de straten en wijken waar dit vandaag nog niet het geval is. De doorgangswegen in Essen moeten een zone 50 blijven. Door nog verder ANPR-camera’s te plaatsen zorgen we ervoor dat er controle is op de voertuigen die zich in onze gemeente bevinden en dat er tegen verkeersovertreders opgetreden kan worden.
De heraanleg van de Kalmthoutsesteenweg zal een grote investering zijn die we de volgende legislatuur willen realiseren. In samenspraak met Agentschap Wegen en Verkeer (de eigenaar van deze baan) worden de plannen hiervoor momenteel geconcretiseerd. We willen deze straat downgraden en er een duidelijke “dorpsstraat” van maken. Door het voorzien van een ruim voet- en fietspad, beplanting e.d. willen we dat bestuurders aan de omgeving duidelijk merken dat ze door een dorp rijden en dat zij hun rijstijl hiernaar aanpassen. Door deze aanpassing krijgen we een mindere scheiding tussen het westen en oosten van Wildert. Ook de aanpak van het kruispunt Huybergsebaan/Kalmthoutsesteenweg past in deze plannen.
Binnen het eerder vernoemde mobiliteitsplan werd er ook een voorstel gedaan voor de herinrichting van het Heuvelplein. We maken van het Heuvelplein een bruisend hart en centrale plek in onze gemeente. De onderzoeken zijn afgerond zodat het nu tijd is om echt werk te maken van de heraanleg naar een dorpsplein. Er moet op het plein ruimte zijn voor een minimum aan parkeren, ontmoeting en evenementen. De horeca moet duidelijk kunnen floreren. Hierbij willen we eveneens de knip met de Watermolenstraat anders inrichten en natuurlijker maken. Zo zorgen voor een groene verbinding naar het Heuvelplein. Fietsers moeten beter begeleid worden naar een duidelijke fietsoversteekplaats naar de Beliestraat.
Ook de Velodreef (stuk Heikant) verdient een heraanleg. We willen deze straat knippen ter hoogte van het kruispunt met de Nolsebaan. De fietspaden verdienen een stevige opwaardering en verbreding. Tussen de fietspaden aan beide zijden zullen we in het midden opnieuw de bekende kasseien leggen.
De Moerkantsebaan en Horendonk gaan we eveneens downgraden met een volwaardige plaats voor fietsers. Verschillende betonbanen, zoals Horendonk en Oude Baan, vragen steeds meer en meer opknapwerkjes. Deze betonbanen hebben hun beste tijd gehad. Ook hier willen we de nodige investeringen voor voorzien.
In samenwerking met AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) maken we werk van een veiliger kruispunt Sint-Jansstraat-Mertensdreef-Antwerpsesteenweg.
Parkeren
In Essen hoort een correct parkeerbeleid en we willen in geen geval naar betalende parking(zones) overstappen. Enkele jaren geleden kwam er een aanpassing van de verschillende blauwe zones in het centrum van onze gemeente. In samenspraak met de ondernemers, bewoners en andere stakeholders blijven we dit monitoren en opvolgen. Als er door een evaluatie nood blijkt aan bijsturing, mag dit geen probleem zijn. Zo gaan we als eerste in gesprek met de ondernemers en bewoners rond de parking van Molenheide. Er is al langer de vraag om hier de blauwe zone uit te breiden. Dit moet bespreekbaar zijn.
We willen de parking van de nieuwe Delhaize (Dreef) en die aan de kerk van Essen-Centrum met elkaar verbinden. Ook op andere plaatsen houden we de vinger aan de pols m.b.t. parkeren. Als er nood blijkt aan extra parking zoeken we naar haalbare mogelijkheden.
We voorzien in het straatbeeld voldoende laadpalen zodat we ook op dit luikje verder werken aan een duurzame toekomst. Oplaadkabels op het voetpad zijn hinderlijk. Kabelgoten kunnen een hulpmiddel zijn maar mogen geen verworven rechten creëren van het openbaar domein. Het is belangrijk om hier een duidelijk kader voor uit te werken.
Veilige schoolomgevingen zijn voor onze partij zeer belangrijk. Eventuele maatregelen moeten zonder taboes bespreekbaar zijn. Uiteraard staan overleg met de scholen, bewoners en andere belanghebbenden voorop waarbij de veiligheid steeds primeert.
Verlichting
De straatverlichting in Essen bestaat volledig uit ledverlichting, en dat als eerste in heel Vlaanderen. Deze investering brengt een ontzettende vooruitgang met zich mee. De verlichtingspalen kunnen individueel aangepast worden, en kunnen ook in lichtsterkte aangepast worden. We ijveren er dan ook voor om bepaalde straten en omgevingen niet langer volledig te verduisteren maar er een minimum aan verlichting te voorzien. De straatverlichting willen we ’s avonds dan ook langer (weliswaar zachter) laten branden. Bij evenementen en bv. voorspeld slecht weer willen we (op bepaalde plaatsen) de verlichting langer laten branden.