Groen - cd&v uit ernstige bezorgdheid over plannen voor Zoellaan
In Haacht zijn de zwarte vlaggen niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze vormen het stille, maar krachtige protest van buurtbewoners tegen het geplande eenrichtingsverkeer in de Zoellaan. Ook binnen de fractie Groen - cd&v leven al lange tijd grote zorgen over de manier waarop dit project wordt aangepakt.
Op de gemeenteraad van 28 april 2025 werd het debat over deze kwestie opnieuw scherp gesteld. Niet alleen omwille van de inhoud, maar vooral omdat het vertrouwen van de inwoners op een dieptepunt is beland. Nooit eerder kwamen zoveel mensen opdagen op een gemeenteraad. Een krachtig signaal dat niet genegeerd kan worden.
Een reconstructie van het traject:
•Oktober 2023: het college besliste principieel over de invoering van eenrichtingsverkeer, op voorwaarde dat er bijkomende onderzoeken en flankerende maatregelen zouden volgen.
• Na de verkiezingen van 2024: pas dan volgde het eerste infomoment, dat in eerste instantie over de Rijmenamsesteenweg ging. De Zoellaan werd er onverwacht bij betrokken.
• November 2024: op vraag van de oppositie werd een extra commissie Mobiliteit georganiseerd. Geen enkel lid van het beleid was aanwezig om uitleg te geven.
• November 2024 – januari 2025: herhaaldelijke vragen in de gemeenteraad over de impact, de studies en participatie bleven onbeantwoord.
• Februari 2025: achter gesloten deuren bleek het gemeentebestuur zelf intern verdeeld, met nieuwe, niet-afgestemde ideeën die plots opdoken.
• Maart 2025: een oproep tot een nieuwe commissie Mobiliteit bleef zonder gevolg, ondanks toenemende chaos en onduidelijkheid.
En zo is dit dossier in april 2025 nog steeds zonder een helder plan, zonder eerlijke communicatie, en zonder draagvlak.
Bezorgdheden van Groen - cd&v:
• Gebrekkige participatie: ondanks eerdere brede bevragingen voor het nieuwe mobiliteitsplan, worden de bewoners van de Zoellaan nu compleet buitenspel gezet.
• Twijfelachtige cijfers: documenten die circuleren bij het buurtcomité tonen aan dat het om maximaal 73 fietsers per dag zou gaan. Een belangrijke nuance, zeker gezien de schaal van de ingreep.
• Gebrek aan flankerende maatregelen: er is nog steeds geen duidelijk antwoord op cruciale vragen: hoe wordt sluipverkeer tegengegaan? Wat met verkeersveiligheid aan schoolpoorten? Hoe wordt het centrum ontlast?
• Selectieve toepassing van het Vlaams Fietsvademecum: in andere projecten binnen de gemeente wordt hiervan afgeweken wegens ruimtegebrek. Waarom kan dat hier niet? Consistentie ontbreekt.
Groen - cd&v onderschrijft het belang van veilige en toegankelijke fietsinfrastructuur. Maar niet ten koste van goed bestuur, inspraak en realistische oplossingen. Een verkeersingreep die bedoeld is om veiliger te maken, mag niet leiden tot méér verkeersdrukte, méér risico’s en méér frustratie.
Daarom roept de fractie Groen - cd&v het bestuur op tot de volgende stappen:
• Werk een integraal mobiliteitsplan uit, met duidelijke en realistische flankerende maatregelen.
• Betrek de buurtbewoners actief bij de besluitvorming.
• Zorg voor transparante communicatie, met volledige informatie voor bewoners én raadsleden.
Belangrijke data:
• 8 mei om 20.00 u. – Commissie Mobiliteit (openbaar, maar niet live uitgezonden).
• 12 mei om 19.30 u. – Infoavond van het gemeentebestuur (www.haacht.be/infoavond-zoellaan).
De fractie Groen - cd&v blijft dit dossier nauw opvolgen en zal blijven aandringen op dialoog, transparantie en échte oplossingen. Nog vragen of bedenkingen? Contacteer Brigitte Mouligneau: Brigitte. [email protected] of 0499/949220
Bezorgd om impact enkelrichtingsverkeer Zoellaan: "Geen overhaaste beslissingen nemen zonder totaalplan."
Groen-cd&v blijft bezorgd over plannen voor enkelrichting maken Zoellaan
De plannen om een deel van de Zoellaan enkelrichting te maken blijven voor onduidelijkheid en controverse zorgen. De Groen-cd&v-fractie uit scherpe kritiek op het gebrek aan onderzoek naar de impact van de plannen.
Tijdens de gemeenteraad van december 2024 was het schepencollege onduidelijk over de timing over het indienen van de omgevingsvergunning voor de heraanleg van de Rijmenamsesteenweg. Men zou kijken richting januari 2025.
In de plannen voor de heraanleg van de Rijmenamsesteenweg zit ook het kruispunt aan de Zoellaan, wat momenteel zo ontworpen is om de Zoellaan enkelrichting te maken.
Veva Daniels, gemeenteraadslid voor Groen-cd&v, roept op om pas een aanvraag in te dienen wanneer alle randvoorwaarden zijn onderzocht.
“Indien men verder gaat met de plannen zoals ze nu voorliggen dan wordt de beslissing over de enkelrichting van de Zoellaan doorgedrukt zonder zicht te hebben op de impact. Er zijn nog te veel onbeantwoorde vragen over de gevolgen van het éénrichting maken van de Zoellaan op de verkeersimpact voor het dorpscentrum, de schoolomgevingen en de verkeersdoorstroming,” aldus Daniels. “Indien men voort gaat met de plannen zal het verkeer omgeleid worden langs de Jennekensstraat, en moet dan een lagere school passeren. Of men zal via het centrum een kortere weg zoeken en dan ligt een secundaire school op de weg. Ook zullen het centrum en de omliggende wijken dan nog verder belast worden.”
“Verkeersveiligheid staat op het spel”
De Groen-cd&v-fractie vreest dat de huidige plannen ernstige gevolgen zullen hebben voor de verkeersveiligheid. “Met de huidige ontwerpen wordt al het verkeer langs een lagere en een secundaire school gestuurd, wat gevaarlijke situaties kan creëren voor onze kinderen,” waarschuwt Daniels. “Daarnaast verdwijnt de ringfunctie van de Zoellaan volledig, wat nog meer druk zet op de Stationsstraat en het dorpscentrum.”
Hoewel Daniels pleit voor uitstel van de omgevingsvergunning, erkent zij dat dit de heraanleg van de Rijmenamsesteenweg opnieuw vertraagt. “Het is jammer dat dit belangrijke project hierdoor verder wordt uitgesteld, terwijl de eerste plannen dateren van 20 jaar geleden. Maar verkeersveiligheid en een grondig onderzoek naar de gevolgen van het enkelrichting maken van de Zoellaan moeten de prioriteit krijgen. Het gemeentebestuur mag geen overhaaste beslissingen nemen zonder een totaalbeeld van de impact,” benadrukt Daniels.
Oproep tot grondige aanpak
De Groen-cd&v-fractie vraagt met aandrang dat de omgevingsvergunning van de Rijmenamsesteenweg pas wordt ingediend nadat alle knelpunten in kaart zijn gebracht en oplossingen zijn uitgewerkt. “De inwoners van Haacht verdienen een doordachte aanpak die hun veiligheid en leefbaarheid waarborgt. Wij blijven aandringen op een transparant proces en een verkeersplan dat iedereen ten goede komt,” besluit Daniels.