Eén duidelijk en vernieuwd reglement voor alle voordelen van de Z-pas

Publicatiedatum

Auteur

Gerlinde Hublin

Deel dit artikel

Sinds september 2014 hebben Zoerselaars met een beperkt inkomen recht op een Z-pas. Daarmee krijgen ze verschillende kortingen.

"Aanvankelijk ging het vooral over korting op schoolactiviteiten en vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door de gemeente of het OCMW, maar doorheen de jaren kwamen er heel wat voordelen bij”, vertelt schepen voor welzijn Katrien Schryvers, “Zo geeft de Z-pas intussen ook recht op 25% korting op de diensten van Handicar en hebben mensen met een Z-pas toegang tot de sociale kruidenier. Daar kunnen ze niet alleen basisproducten vinden aan een verlaagde prijs, maar ook bij een tas soep of kop koffie andere mensen ontmoeten. Daarnaast kan men met een Z-pas op donderdagmiddag aan verminderde prijs genieten van een warme maaltijd in woonzorgcentrum De Buurt.”

Daarnaast kunnen verenigingen een Z-label aanvragen. “Met zo’n Z-label geven verenigingen aan dat ze aan mensen met een Z-pas een verminderde bijdrage vragen”, verduidelijkt Katrien, “Tijdens de gemeenteraad van dinsdag 20 december 2022 keurden we ook goed dat deze verenigingen de helft van de gegeven korting op het lidgeld terugbetaald kunnen krijgen van de gemeente.”

Omdat voor al deze tegemoetkomingen op basis van de Z-pas verschillende reglementen bestonden, besloot de raad voor maatschappelijk welzijn dinsdag ll. om alles onder te brengen in één duidelijk reglement.

“Belangrijk is dat we met de Z-pas niet alleen een financieel steuntje willen geven, maar daardoor ook de deelname aan het gemeenschapsleven willen bevorderen”, zegt Katrien nog, “Want armoede heeft niet alleen te maken met een gebrek aan middelen, maar vaak ook met een gebrek aan sociale contacten. Ook wie het financieel moeilijk heeft, moet in onze gemeente deel kunnen nemen aan het gemeenschapsleven!"

Nieuws

5 jaar Velotheek

Velotheek Op Wielekes bestaat 5 jaar en dat werd deze week gevierd! Op Wielekes is immers een mooi project waarin duurzaamheid, strijd tegen armoede en tewerkstelling worden gecombineerd.

Een aantrekkelijk en ruim plein als bruisend hart van Sint-Antonius: Ja, natuurlijk!

De voorbije weken zorgde een petitie van oppositiepartij Heerlijk Zoersel voor ongerustheid bij heel wat mensen van Sint-Antonius. In die petitie liet men immers uitschijnen dat het schepencollege op 7 oktober een beslissing zou nemen over een concreet bouwproject aan de Kerkhoflei op de site van het voormalige politiecommissariaat.

Fietspad N12 tussen Sint-Antonius en Westmalle al veiliger

Goed nieuws! De N12 tussen Sint-Antonius en Westmalle is terug open. Niet alleen kunnen de auto’s er na 2 weken omleiding terug passeren, de fietsers kunnen met een veiliger gevoel de fietsstrook gebruiken.