Bouwen aan een duurzaam en verantwoordelijk financieel beleid voor Pajottegem
Als cd&v fractie willen we de nodige duiding en context geven bij recente berichten over de schuldgraad van Pajottegem. De cijfers over de schuld komen uit het meerjarenplan dat in december 2025 uitgebreid aan de gemeenteraad is gepresenteerd en sindsdien ook breder aan onze inwoners is gecommuniceerd via verschillende kanalen. Veel van deze duiding en nuance is niet opgenomen in deze recente berichten en zijn nodig om onze inwoners een correct beeld te geven.
Vooreerst moet er gemeld worden dat Pajottegem maar liefst 47 miljoen investeringen plant uit te voeren deze legislatuur. Bij omliggende landelijke gemeenten ligt dit tientallen miljoenen lager. Het is logisch dat deze investeringen voor een grotere schuld zorgen: Pajottegem heeft een grotere schuld dan Bever, Antwerpen heeft een grotere schuld dan Pajottegem. Dit heeft vooral te maken met de veelheid aan investeringen die dienen te gebeuren om een optimale service aan de bevolking te bieden. Pajottegem heeft bv 2 sporthallen, 395 km gemeentewegen, 3 gemeenteloketten, 12 kerken, enz. Al deze infrastructuur dient te worden onderhouden en vernieuwd waardoor de absolute bedragen dus veel hoger uitvallen dan in kleine gemeenten. Hoe groter de gemeente, hoe hoger de absolute schuld.
Quote bevoegde schepen Lieven Snoeks: “Het is jammer dat er artikels worden verspreid waarin slechts een deel van de informatie wordt weergegeven. Zo ontstaat een onvolledig beeld, terwijl onze inwoners recht hebben op het volledige verhaal en de juiste context.”
Het schuldbedrag zelf dient ook te worden genuanceerd: net zoals het meerjarenplan op zich is de schuld ook een dynamisch gegeven. We nemen de voorziene leningen niet op wanneer dit niet nodig is. Zo hebben we de voorziene 4 miljoen euro in 2025 niet opgenomen omdat we op dat moment over genoeg cash beschikten. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat investeringen niet altijd starten of afgewerkt worden in een bepaald voorzien jaar. Grote projecten hebben nl. een langere doorlooptijd dan 1 kalenderjaar. Ook het moment dat de inkomsten van de hogere overheden binnen komen, speelt hierin een rol.
Bijkomend hebben nogal wat leningen te maken met onze uitgebreide schoolinfrastructuur. Deze is fors gesubsidieerd maar in de schuldcijfers staan enkel de uitgaven vermeld, niet de subsidie-inkomsten. Dit geeft een enorm vertekend beeld. Zo is de voorziene 9.000.000 voor de nieuwe school in Herfelingen voor 80% gesubsidieerd. Hetzelfde geldt voor de scholen van Tollembeek (80% subsidie), Strijland (80% subsidie) en Oetingen (20% subsidie).
Een voorbeeld: School Herfelingen werd in het meerjarenplan opgenomen voor 9 miljoen maar daar staan 7,2 miljoen aan subsidies tegenover. Wanneer al de inkomsten die hiertegenover staan worden meegeteld, krijgen we al een heel ander beeld, ook bij de schuld per inwoner. We krijgen op deze manier ook meer subsidies dan de ons omringende gemeenten.
Belangrijk is dat we onze schuld kunnen aflossen en onze begroting bevestigt dit ook duidelijk: de autofinancieringmarge (die een indicator is voor de structurele financiële gezondheid van een gemeente) is elk jaar positief wat dus betekent dat we onze schuld kunnen aflossen. Bovendien is er een reserve van meer dan 3 miljoen euro, een buffer om tegenslag op te vangen. Dit was geen makkelijke oefening want het gemeentebestuur had aanzienlijke meerkosten door vb stijging van de bijdrage aan brandweer en politie, de inperking van de werkeloosheid en het wegvallen van dividenden. Deze meerkost hebben we opgevangen zonder te raken aan de portemonee van de burger en aan het aantal personeelsleden.
En dit doen we met de laagste belastingvoet van de streek: 7,3%. Ook de opcentiemen op de onroerende voorheffing zijn voor veel mensen gedaald (895) en we hebben in Galmaarden en Herne de milieubelasting afgeschaft.
Het verhaal dat N-VA brengt is dus bijzonder eenzijdig. Meer zelfs: als we hun discours zouden volgen dan stijgen de belastingen en wordt er minder geïnvesteerd in onze gemeente. Want dat is dan de enige manier om de schulden te laten zakken. Daarmee zullen onze inwoners niet beter af zijn. We zouden hen dan ook willen vragen om samen met ons bij de hogere overheden te blijven aandringen op een eerlijkere verdeling van het gemeentefonds, zodat landelijke gemeenten als Pajottegem niet systematisch benadeeld blijven ten opzichte van grote steden.
CONCLUSIE: De autofinancieringsmarge blijft positief en we investeren in eigen vastgoed dat op termijn aanzienlijke besparingen oplevert. Met het lage belastingsniveau, de aanwezige reserves en deze doordachte investeringen kan Pajottegem financieel gezond en met vertrouwen de toekomst tegemoet.