Cd&v-voorzitter Andriessen: “Ravels is financieel gezond en blijft dat ook”

Nic Andriessen

Voorzitter van cd&v Ravels, Nic Andriessen, blikt tevreden terug op de begroting voor 2024 die is neergelegd in de laatste gemeenteraad van 2023.

“Wat we in 2018 hebben vooropgesteld blijft onze leidraad: geen zware lasten op de burger, geen zware lasten op de toekomst. Geen zotte dingen, maar goed bestuur.”

Burgemeester Walter Luyten (cd&v) lichtte vorige maandag op de laatste raadszitting van 2023 de begroting van het college van burgemeester en schepenen toe. “Elk jaar doet Ravels tussen de 6 à 8 miljoen euro aan investeringen, zonder extra schulden of lasten voor de burger,” vertelde de burgervader. De begroting voor 2024 is het sluitstuk van de meerjarenplanning die cd&v in 2019 voorlegde.

Goed bestuur

“De mensen willen geen zotte dingen in hun gemeente. Gezinnen willen dat er in hun gemeente goed wordt omgesprongen met de centen. En dat doen we met cd&v,” verdedigt partijvoorzitter Andriessen zijn ploeg. Hij wijst ook op de crisissen waaraan ook Ravels werd blootgesteld. “De coronacrisis, de koopkrachtcrisis door de stijgende inflatie, de stijgende personeelskosten, … hebben onze gemeente en gemeentelijke diensten uitgedaagd. Maar met cd&v hebben we die uitdagingen omgebogen tot kansen, tot beleid. Ravels is nog steeds financieel gezond en blijft dat ook in de toekomst. Dat is goed bestuur.”

Gemeente Ravels haalde bijvoorbeeld onlangs nog het nieuws doordat het gemeentebestuur alle gezinnen een procent belastingkorting gaf. “We deden dat om de koopkracht van de gezinnen te versterken. Met 6% aanvullende personenbelasting zaten we in Ravels al laag, met de belastingkorting verlichten we de portefeuille van onze inwoners,” klonk het toen bij de partij. “Zelfs met deze maatregel, blijft Ravels financieel erg sterk staan,” zegt Nic.

Burgemeester Walter Luyten maakte zich sterk dat er geen financiële lijken uit de kast zullen vallen.

In Ravels telt iedereen mee

Dat in Ravels iedereen meetelt, zegt cd&v al sinds 2018. “Dat blijft ook zo,” vertelt Nic. “Wij passen voor steekvlampolitiek, maar denken na over de toekomst. Onze ploeg bouwt aan een gemeente waarin mensen kunnen leven in een gezonde, veilige, duurzame en verbonden plattelandsgemeente dat Ravels is.

Nieuws van cd&v Ravels

Ravels fietst verder

Met de oplevering van het fietspad langs de N118, Moleneinde-Vooreel, heeft Ravels opnieuw samen met AWV een stuk van ons Bovenlokale Functionele Fietspad (BFF) afgewerkt. Fietsen tussen Ravels-Eel en Weelde kan eindelijk op een veilige manier. Bij de verkiezingscampagne van 2018 trok cd&v nog doorheen Ravels, met de fiets, om ons fietsbeleid in de verf te zetten. Hoever staat het daarmee?

In Ravels telt elk kind mee

Vandaag stond het voor de derde keer op het programma: het uitdelen van de laptops voor de kinderen van het vijfde leerjaar. Dankzij cd&v maakt het gemeentebestuur daar zo'n 105.000 euro voor vrij dit schooljaar. Burgemeester Walter Luyten en schepen van Onderwijs deelden vanochtend de laptops uit.

Dorpskern Poppel krijgt facelift door goedkeuring RUP

Op de gemeenteraad van 3 juli werd het RUP Dorpskern Poppel definitief goedgekeurd. "Dit is een goed overwogen plan wat de dorpskern van Poppel duurzaam en veilig herinricht, met doel de levendigheid van de dorpskern in Poppel te versterken," aldus burgemeester Walter Luyten.