Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen Frieda De Vos als Buur van het Jaar

Margot Desmet

De Europese Dag van de Buren brengt elk jaar vele duizenden buren samen, gewoon op straat of bij een lekkere barbecue. Een initiatief dat ook in Waregem veel succes kent, want dit jaar schreven zich maar liefst 64 buurten in voor het gratis promopakket. Dit keer werd Frieda De Vos verkozen als Buur van het Jaar. Zij werd uitgebreid in de bloemetjes gezet.

Ieder jaar tellen we tientallen gezellige samenkomsten in de periode rond de Dag van de Buren, dit jaar op vrijdag 31 mei. Feestende buurten konden een feestcheque aanvragen als ze iets organiseerden tussen vrijdag 24 mei en zondag 2 juni. Dit jaar schreven maar liefst 64 buurten zich in voor Dag van de Buren, waarvan er 51 een feestcheque kregen. Het is een duidelijk bewijs dat onze inwoners veel belang hechten aan goede contacten in hun buurt.

Gratis promopakket en Buur van het Jaar
Om de initiatieven voor Dag van de Buren te ondersteunen, bood het stadsbestuur een gratis promopakket aan. Daarin zaten onder meer affiches en deurhangers om buren uit te nodigen, feestvlaggen, vuilniszakken, krijt voor de kinderen... Alles zat netjes verpakt in herbruikbare tassen, zodat er duurzaam gefeest kon worden.

Voor de tweede keer konden alle Waregemnaren ook een Buur van het Jaar nomineren. Uit alle inzendingen kwam Frieda De Vos uit Residentie Regenboog op het Gemeenteplein als winnaar uit de bus. Frieda wordt gelauwerd omdat ze de residentie kraaknet houdt en met haar hart van goud altijd klaarstaat voor iedereen, in goede en kwade dagen. Zij werd door de stad in de bloemetjes gezet met een mooi boeket en een heuse Buur van het Jaar-strandstoel.

Feestcheques

Om de sociale samenhang en het buurtgevoel in Waregem nog meer te versterken, heeft het stadsbestuur overigens al lang een financieel reglement uitgewerkt. Onder de noemer ‘feestcheques’ is het de bedoeling om niet-commerciële activiteiten en initiatieven die ontmoeting bevorderen te ondersteunen. Als er aan de voorwaarden voldaan wordt, betaalt de stad een feestcheque uit van 150 euro, onder de vorm van zes Waregembonnen van 25 euro. We tellen dit jaar al 82 feestcheques, waarvan dus 51 in de periode van Dag van de Buren. Er wordt één feestcheque per buurt per jaar goedgekeurd. Deze steun van het stadsbestuur geeft de organiserende inwoners de kans om hun gezellige buurtontmoeting nog een extra tintje te geven.

Sterrenregister is hart onder de riem voor ouders van sterrenkindjes

Ouders die een kind verliezen na een zwangerschap van minder dan 140 dagen, kunnen wettelijk geen aangifte doen van hun zoon of dochter. Daarom is er vanaf nu in Waregem ook een sterrenregister. Het register is er voor sterrenkindjes ongeacht de duur van de zwangerschap.

Claus Belevingsexpo brengt Hanengevecht digitaal tot leven

Met de steun van Toerisme Vlaanderen vormt de Claus Belevingsexpo vanaf vandaag de absolute blikvanger van het Clausjaar in de pittoreske kerk van Sint-Eloois-Vijve. Het befaamde meesterwerk ‘Hanengevecht’ komt er digitaal tot leven aan de hand van technologische hoogstandjes. Met behulp van een tablet duik je nog tot 22 september in de leefwereld van de personages op het schilderij uit 1882, alsof je er zelf bij was. Als hoogtepunt van het bezoek kom je oog in oog te staan met het enige echte ‘Hanengevecht’.

Gaverbeek wordt nog zichtbaarder in de stad

De nieuwe poort tot de hippodroom in Waregem zet letterlijk en figuurlijk de deuren open

voor de verdere opwaardering van de Gaverbeek. Anderhalf jaar na deze realisatie kan deel

twee van dit regionale project zijn beloop nemen. De Gaverbeek wordt tussen de Zuiderlaan