De Lijn ook in de Kempen

 

 

Laat hier je gegevens achter en engageer je ook voor een blijvende druk op De Lijn en lobbywerk via de vervoersregio's.
Samen zorgen we voor degelijke dienstverlening van De Lijn in onze regio!

In de Kempen staan we voor steeds grotere mobiliteitsuitdagingen. Recente besparingen in het openbaar vervoer zorgen ervoor dat pendeltrajecten naar onderwijsinstellingen, in het bijzonder richting Leuven, complexer, duurder en tijdrovender worden. Voor veel jongeren uit onze regio is openbaar vervoer nochtans geen luxe, maar een absolute basisvoorwaarde om onderwijs te kunnen volgen en volwaardig deel te nemen aan het maatschappelijke leven.

De beslissing om de buslijnen 32a (Geel–Leuven) en 32b (Herentals–Leuven) vanaf 1 juli in te korten tot Aarschot heeft een grote impact. Studenten en andere reizigers verliezen hun rechtstreekse verbinding met Leuven en worden verplicht om over te stappen op de trein. Dit betekent niet alleen langere reistijden en minder gebruiksgemak, maar vaak ook extra kosten doordat naast een busabonnement ook een treinabonnement nodig wordt. Ook patiënten, bezoekers en werknemers die zich naar het UZ Leuven verplaatsen, worden hierdoor getroffen.

De Kempen is een landelijke regio waar goede, betaalbare en betrouwbare verbindingen essentieel zijn. Wanneer verbindingen verdwijnen, voelen jongeren en gezinnen dat onmiddellijk in hun tijd, hun budget en hun studiekeuzes. Daarom willen wij een duidelijk regionaal signaal geven: ook in de Kempen moeten we kunnen rekenen op een sterke dienstverlening van De Lijn.

Wij vragen daarom:

  • Het behoud van de rechtstreekse busverbindingen van lijn 32a en 32b tot in Leuven.

  • De verdere uitbouw en versterking van lijn 54 (Tessenderlo – Westerlo – Herentals) zodat ook binnen de regio voldoende sterke verbindingen blijven bestaan.

  • De herinvoering van lijn 84 (Lommel-Mol-Geel)
  • Een mobiliteitsbeleid dat rekening houdt met de realiteit van landelijke regio’s, waar openbaar vervoer een cruciale hefboom is voor onderwijskansen, werk en zorg.

Met deze petitie tonen we dat veel studenten, jongeren en inwoners van de Kempen dagelijks afhankelijk zijn van deze verbindingen. Samen vragen we dat bereikbare en betaalbare mobiliteit opnieuw een prioriteit wordt.

Onderteken deze petitie en geef mee een duidelijk Kempisch signaal voor sterke mobiliteit.

In het kader van deze petitie verwerken wij uw gegevens conform onze privacyverklaring. Raadpleeg deze hier.