Joachim Coens

Lijstduwer Federaal Parlement

Wie ben je?

Burgemeester stad Damme. Gehuwd, vader van 4 jongvolwassenen. Geboren in Brugge, opgegroeid, lagere school Sijsele Damme. Leiding van KSA. Middelbaar OLVA Brugge, daarna KuLeuven waar ik afstudeerde als burgerlijk ingenieur. Reserve officier bij de Marine. Ik werkte voor Besix in buitenland en was 19 jaar gedelegeerd bestuurder van de haven van Zeebrugge. Bijzondere interesse in de zee en in poëzie. Bevoegd voor cultuur, openbare werken. Ik zetel in de Raad van Bestuur van het concertgebouw Brugge, Europacollege en SKOBO scholen Brugge. Nam ontslag in de haven 2019 om voorzitter te worden van cd&v. Sinds juni 2022 concentreer ik mij voluit op Damme. ‘Damme geeft tijd’ is de slogan, waarmee we nadruk leggen op de belangrijke zaken in het leven: ontmoeten, ontdekken en ontplooien.

Waarom ben je kandidaat op 9 juni?

Ik ga voor goed bestuur en nabijheid. De overheid hervormen op basis van efficiëntie en herstel van onze democratie. Inzetten op de gevolgen van globalisme voor ons inkomen, onze veiligheid en gezondheid. Herstel van competitie en ondernemerschap is nodig voor nabije bedrijven. We moeten aandacht hebben voor de gevolgen van de klimaatopwarming zeker voor onze kust en streven naar een betere organisatie van onze veiligheidsdiensten politie, brandweer, civiele bescherming en defensie.

Wat is je favoriete plekje in onze provincie?

De bijentuin van de bibliotheek in Sijsele Damme. De tuin is ook een poëzietuin en hier heb je een mooi zicht op de zonsondergang. Waar ik ook kom zie ik graag de zonsondergang, zeker ook aan zee. Dit maakt onze provincie zo uniek.