100e verjaardag van de Rijdende Artillerie op de Dag van de Vliegende Kanonniers

Dirk Vansina

Op zaterdag 11 maart wordt de Dag van de Vliegende Kanonniers herdacht met een plechtigheid en bloemenhulde aan het monument in Sint-Maartensdal, waar ooit de Sint-Maartenskazerne stond. Van 1923 tot mei 1940 was er het Regiment Rijdende Artillerie ingekwartierd.

De 'Dag van de Vliegende Kanonniers' is een eerbetoon aan de Rijdende Artillerie, gekazerneerd in Leuven van 1892 tot 1940. De soldaten kregen als bijnaam 'Vliegende Kanonniers’, omdat ze allen te paard de kanonnen op hun plaats brachten en zich dus vliegensvlug konden verplaatsen.

In 1923 werd het Regiment Rijdende Artillerie opgericht en nam het zijn intrek in de Sint-Maartenskazerne. Destijds maakten de gekazerneerde troepen in de Sint-Maartenskazerne volledig deel uit van de Leuvense gemeenschap. De vzw ‘Koninklijke Verbroedering van de Rijdende Artillerie’ organiseert daarom jaarlijks in haar garnizoensstad Leuven een mooie plechtigheid om haar gesneuvelden te herdenken, de vriendschapsbanden en solidariteit tussen haar leden te bevorderen alsook de banden met de Leuvense bevolking en met Defensie aan te halen en in ere te houden.

Drievoudig jubileum
​"Dit jaar wordt dus de 100e verjaardag van de oprichting van het RACH (Régiment d’Artillerie à CHeval – Regiment Rijdende Artillerie) gevierd. Het is ook de 50e verjaardag van de inhuldiging van het gedenkteken van de Rijdende Artillerie en de Rijdende Artillerielaan, en de 20e verjaardag van de ontbinding van het laatste Regiment Rijdende Artillerie. Een speciale dag van de Vliegende Kanonniers met een drievoudig jubileum", weet Dirk Vansina. Ter gelegenheid van deze verjaardag ontvangen burgemeester Mohamed Ridouani en schepen Dirk Vansina de titel van erebrigadier van de Rijdende Artillerie.

Programma 11 maart
​Burgemeester Mohamed Ridouani, schepen Dirk Vansina en erekolonel Erik De Muynck, voorzitter van de Koninklijke Verbroedering van de Rijdende Artillerie leggen omstreeks 12 uur een bloemenkrans neer aan het kanon en de gedenksteen in Sint-Maartensdal. Ook de vaderlandslievende verenigingen en het Verbond der jaartallen leggen in hun naam bloemen neer. Op dat moment weerklinkt de nationale hymne en de tonen van ‘The last Post’, gespeeld door een klaroenblazer.

Om 12.30 uur vertrekt de traditionele optocht met een muzikale opluistering door de Koninklijke Muziekkapel van de Luchtmacht via de JP Minckelersstraat en de Bondgenotenlaan naar het Rector De Somerplein, eindigend met een optreden op de Grote Markt.

Informatiezuilen ​
​De stad Leuven plaatst vandaag twee informatiezuilen met uniek beeldmateriaal aan het monument. Nog tot 31 mei kunnen voorbijgangers er op die manier meer te weten komen over de geschiedenis van het Regiment Rijdende Artillerie en haar historische band met Leuven.

Recordaantal Leuvense koppels stapte in 2022 in het huwelijksbootje

Wie in coronatijd niet trouwde, deed dat het afgelopen jaar. De stad Leuven mocht in 2022 een recordaantal van 519 huwelijken voltrekken, een inhaalbeweging voor veel uitgestelde huwelijken van de voorbije twee jaar. Deze en andere opmerkelijke bevolkingscijfers uit 2022 zet de stad Leuven graag voor u op een rij.

Nieuw bronzen beeldje maakt Leuvense Kanaalgravers opnieuw compleet

Nadat een van de zes beelden een jaar geleden verdween, is de iconische beeldengroep De Kanaalgravers aan de Vaartkom opnieuw in ere hersteld. De stad Leuven liet een nieuw bronzen beeld maken, dat vandaag geplaatst werd.

Buitenspeeldag doet Leuven shaken, skaten en breaken

Op woensdagnamiddag 19 april zijn kinderen en jongeren baas in Leuven. Leuven tovert tijdens deze nationale Buitenspeeldag de Bondgenotenlaan en de binnenstad om in de grootste stadsspeeltuin van Vlaanderen. Kom samen met je kroost meebrullen met de KetnetBand, coole sporten uitproberen of genieten van straattheater.